Teknolojimiz

Brisa'da AR-GE faaliyetlerinin geçmişi ve geleceği:

 

AR-GE’ye verdiği değer sayesinde hem ülke ekonomisine, hem de sektörün ilerlemesinde önemli rolü olan Brisa, sürdürülebilir yolculuğun bir parçası olan teknoloji konusunda çalışmalarını devam ettiriyor ve en iyi yolculuklar için hazırlıklar yapıyor.

 

Brisa'da AR-GE çalışmaları şirketin kurulmasını takiben başlıyor. Ağırlıklı olarak 1985 yılı Ekim ayında temeli atılan ARGESA ile hız kazanarak sektöre yeni yolların keşfedilmesini sağlayacak çalışmalara imza atıyor.

 

O zamanki Yönetim Kurulu Başkanı Merhum Sakıp Sabancı şirket  ortaklarına hitaben ARGESA’nın kuruluş amacını şu şekilde ifade ediyor:  “teknoloji üretmek ve teknolojik gelişme yarışına katılıp, kendi teknolojisini kendi üretir duruma gelmektir”.

 

80'li yılların zorlu koşullarında ARGESA'nın 13.000 metrekarelik açık alan üzerine 8.000 metrekare kapalı alana sahip olacak biçimde inşasına başlanıyor.

 

İnşasına başlandığı tarihte Brisa, ARGESA yatırımı sayesinde o tarihe kadar yurtdışında yaptırmak zorunda kaldığı pek çok test ve kontrolü kendi laboratuvarlarında, kendi makinalarıyla yapmak imkanına kavuşuyor, böylece kilometre taşlarına bir yenisini daha ekliyor.

 

ARGESA'nın faaliyete geçtiği yıl Brisa için çok önemli bir gelişme oluyor ve o tarihe kadar Lassa adıyla üretim yapan şirket, Japon Bridgestone Corporation'la Sabancı Holding arasında imzalanan ortaklık anlaşması sonucu bugünkü adını alıyor.

 

Bu tarihten sonra, Japon ortağından da aldığı destekle Brisa, kurmuş olduğu AR-GE tesislerinde; yeni ürünlerin geliştirilmesi, mevcut ürünlerde kalite artırılması, maliyet azaltma, yeni malzeme ve tekniklerin değerlendirilmesi gibi çalışmaları da hızla gerçekleştirerek yolunda sağlam adımlarla ilerliyor.

 

Bünyesinde o tarihlerde 100 uzman barındıran, uluslararası standartlarda testler yapacak bilgisayar kontrollü laboratuvar imkanlarına sahip olan ve Dünya bilgi bankalarıyla irtibatlı bir enformasyon merkezini de içeren ARGESA, Brisa ve Bridgestone arasındaki teknoloji transferinde kilit rol oynuyor.

 

ARGESA sayesinde Bridgestone'un Tokyo ve Roma'da bulunan teknik merkezleriyle Brisa arasında sağlam bir köprü kuruluyor ve Brisa'nın lastik teknolojisinde hızla ilerlemesi sağlanıyor. Birleşme sonrası dönemde AR-GE konusunda bütüncül bir yaklaşım benimseniyor ve mevcut faaliyetlerin ARGESA adı altında ayrı bir birim yerine, yeni oluşturulan “Teknoloji Grubu” çatısı altında devam ettirilmesine karar veriliyor.Böylelikle, AR-GE çalışmaları bu yeni döneme de aynı vizyon ve ruhla taşınıyor ve bugünlere geliyor.

 

Bugün, AR-GE alanında önemli rekabet üstünlüklerine sahip olan Brisa, Türk Standartları Enstitüsü tarafından kabul gören ürün test merkezini bünyesinde barındırmaktadır. Ana ortağı Bridgestone Corporation’ın Roma ve Tokyo’daki teknik merkezleriyle koordineli bir biçimde çalışan Brisa İzmit Fabrikası, Bridgestone Corporation’ın önde gelen tesislerinden biri konumundadır.

 

Brisa, sürdürülebilir yolculuğun bir parçası olan teknoloji konusunda ilerlemeler ile ilgili çalışmalarını devam ettiriyor ve en iyi  yolculuklar için hazırlıklar yapıyor.

 

AR-GE Faaliyetlerinden Gelen Güç: Brisa'nın Üretimdeki İlkleri

 

Brisa, 90'ları yıllarda peşi sıra almış olduğu kalite ve teknoloji ödülleri bir yana bırakılırsa, kuruluşunun ilk yıllarından beri önemini kavradığı AR-GE faaliyetlerinden de aldığı destekle, Türkiye'de lastik üretiminde şu ilklere imza atarak yolunda ilerliyor:

 

  • 1979: Türkiye'de ilk kez çelik kuşaklı radyal binek lastiğinin üretimi
  • 1980: Türkiye'nin en büyük yerli yol dışı hizmet lastiğinin üretimi
  • 1980: Türkiye'de ilk defa radyal kar lastiği üretimi
  • 1983: Türkiye'nin ilk çelik kuşaklı Minibüs/kamyonet lastiği
  • 1985: Türkiye'nin ilk geniş tabanlı lastiği
  • 1991: Türkiye'nin ilk 60 seri lastigi (RE88)
  • 1992: Türkiye'nin ilk "V" (240 km/h) sınıfı yüksek performans otomobil lastiği
  • 2001: Türkiye'nin üretilen ilk 4x4 araç lastiği (Lassa Competus)
  • 2003: Türkiye'nin ilk asfalt rally lastiği (Lassa Racing)
  • 2004: Türkiye'nin ilk toprak rally lastiği (Lassa Rally)
  • 2004: Türkiye'nin ilk "W" sınıfı (270 km/h) ultra yüksek performans lastiğinin (Lassa Impetus Sport) üretimi

 

Brisa Lastik Deney Laboratuvarı

 

Teknolojiye önem veren ve teknolojinin getirilerinden her aşamada yararlanmayı hedefleyen Brisa'da, Lastik Deney Laboratuvarı; motorlu taşıt ve römorklarının havalı lastiklerine araç kullanıcılarını gözeten bir emniyet unsuru olarak uygulanan, ECE R-30 ve ECE R-54 regülasyonları bünyesindeki "Yüksek Hız" ve "Dayanıklılık" testlerini yapabilen resmi onaylı ilk ve tek laboratuvar olarak güvenirliğini bir kez daha kanıtlıyor.

 

Brisa, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın “Teknik Servis” olarak atamış olduğu bir resmi kurum olan Türk Standardları Enstitüsü (TSE) tarafından yetkilendirilmiş olup teknik sonuçlarını (ECE R-30 ve ECE R-54 Yüksek Hız ve Dayanıklılık Test sonuçlarını) TSE' ye raporluyor.

 

TSE, Brisa’nın hazırladığı bu rapor sonucuna dayanarak, Ticaret ve Sanayi Bakanlığı’na test edilen lastiğin Tip Onay Belgesi alıp alamayacağını belirten teknik bir rapor sunar. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı da bu rapora dayanarak, söz konusu lastiğe "Tip Onay Sertifikası" verir. Tip onay sertifikasına verilen numara, lastiğin bir anlamda kimlik numarası olup üretilen her lastiğin yanağında bulunur ve lastik yanağında: E37 003645 markalamasıyla görülür. "E": ECE R-30 / ECE R-54 regulasyonları kapsamında olduğunu, "37" tip onayının Türkiye tarafından verildiğini ve "003645" numarası da lastiğin Tip Onay Numarasını belirtir. Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de üretilen ve ithal edilen her lastiğin tip onay numarası olması zorunludur.